Piešťany, Memoriál Edy Balážika 2009

15.12.2009 00:00

Memoriál Edy Balážika, konaný tradičně v prosinci na obtokovém rameni Váhu v Piešťanech jsem zaznamenal pouze náhodou. Když jsem se pak o něm zmínil kamarádovi, který do Piešťan jezdí už mnoho let na veškeré dovolené, dohodli jsme se, že do Piešťan zajedeme, nejenom jako diváci na závody, ale i do lázní atd. Prostě, že si uděláme jednodenní výlet s volným programem a uvidíme, co všechno stihneme.

Vyrazili jsme tedy brzo ráno z Ostravy, před příjezdem k místu konání závodů stíháme i krátkou návštěvu na štěrkovně před Piešťany, která je proslulá svojí zelenou barvou vody, dále stíháme navštívit i ostrov "Lido", který je lemovám na straně jedné hlavním tokem Váhu a na straně druhé tzv. "Biskupským kanálem". Na obou lokalitách je spousta krásných míst pro chytání ryb, nemůžeme se ale příliš zdržovat a tak po krátké prohlídce míříme přímo do centra města.

Parkujeme na opačné straně Váhu, než se nachází rameno se závodníky a tak pokračujeme přes most na "Kúpeľný ostrov". A tady vlastně poprvé vidím Váh v celé své velikosti, moje představa o velikosti řeky jako např. u naší Odry nebo Dyje byla naprosto špatná. Váh tady má odhadem šířku minimálně 200 m a je to skutečně obrovská masa tekoucí vody. Ale to už jsme na ostrově, stojíme nad kanálem, který má vodu zbarvenou, jako by se do ní rozlilo mléko. Všude pod hladinou je vidět obrysy vodních rostlin, které jsou asi mimo vegetační období a tak nepokrývají větší část hladiny, tak jako tomu je v teplejší části roku.

Postupujeme pomalu po břehu a já se zdravím s několika kolegy, kteří na závody přijeli z České republiky. Na konci sektoru B sestupuji ke Gustovi Lakošovi a dáváme krátkou řeč. "Laky" má nastavenu hloubku asi 40 cm a v klidu mě ujišťuje, že je to zatím největší hloubka, kterou za 4 roky návštěv tohoto závodu "chytil". A když se dívám po ostatních závodnících, musím mu dát za pravdu. Opravdu se nastavené hloubky pohybují od 20 do cca maximálních 60 cm. Do signálu pro krmení ale zbývá ještě mnoho času a tak i s kamarádem odcházíme od závodní trati do města, dát si něco k snědku a porozhlédnout se po pěší zóně.

Vracíme se přesně se signálem pro zahájení krmení a čekáme na začátek závodu. Na břehu jsou vidět u závodníků připravené děličky, delší biče i odhozové pruty. Je fakt, že v odtokovém rameni jsou místy nechytatelné mělčiny a tak je odhoz jedinou možnou metodou, jak se dostat do ryb. Po zahájení závodu se ihned začínají chytat drobné ryby, především karasi, plotičky a perlíni (pokud jsem to z těch několika metrů správně rozpoznal). Zůstáváme "na čumendu" asi 20 minut a pak odcházíme za naším vlastním programem.

Vracíme se zpět za 2,5 hodiny, opět přesně, tentokrát ovšem na vážení. Mezitím jsme stihli nákupy suvenýrů, návštěvu známých a dokonce i jednu lázeňskou proceduru s názvem "Zrkadlisko". Mimochodem, můžu ji jen doporučit ...
Začíná se vážit od sektoru B a složení úlovků je velmi podobné. Jde především o drobné ryby: karasy, línky, plotice, perlíny. U závodníků se mírně liší konkrétní velikosti rybek, někdo na to přišel a chytal rybky mírně větší, což ale ve vážení bylo nakonec pěkně znát. Protože máme ještě další plány, nečekáme ani na dovážení celého startovního pole, já se loučím s českými kolegy a odjíždíme pryč. Od Miry Kolínka se ještě těsně před odjezdem dozvídám, že jeho soused vytáhl v rámci závodu i 3 kapry větší velikosti, vzhledem k tomu, že se ale kapr jako jediný druh ryby nebodoval, ve výsledku mu vůbec nepomohli.

Závod hodnotím jako docela zajímavý. Pro nás, moraváky, je výhodou rozumná vzdálenostní dostupnost, díky ceně startovného a pouze jednodennímu trváním nejde ani o závod nijak nákladný, což je jistě také velké plus. Příští rok budu uvažovat o návštěvě jako aktivní závodník. Opouštíme rameno, přecházíme přes most, kde bylo před lety natočeno úžasné video "Ponory medzi mostami", pokud jste ho někdo neviděl, určitě si na něj udělejte čas, je možné ho sledovat ZDE.

Na závěr musím říct, že závidím piešťananům krásnou mohutnou řeku, několik různých kanálů, ať už přímo ve městě nebo okolí. Zapomenout nemůžu ani na vodní nádrž Slňava a zajímavé štěrkovny v okolí Piešťan. Zkrátka pro rybáře nádherný kraj.