Dyje 2009 - jarní výprava

22.05.2009 00:00

Jak už se stalo několikaletou tradicí, i letos jsme se v květnu vypravili na řeku Dyji do oblasti pod nádrže Nové Mlýny. Vyjíždíme s kamarádem Davidem v úterý ráno, nejprve směr Loštice, kde bereme v Milu živou a krmení, v "tvarůžkové" speciálce pak větší počet sýrů, a dál pokračujeme na Brno, Hustopeče a konečně Pavlov, kde jsme ubytováni v penzionu u Famfána. Po rychlém vybalení mícháme krmení a vyrážíme k řece, ještě se zastávkou na menu v Milovicích.

Konečně stojíme na břehu řeky, všude na hladině se ukazují ryby a tak velmi natěšeni skládáme pruty. Na dohled je pouze jedna rybářská dvojice, muž a žena, kteří chytají asi 50 vlevo od nás. Ryby se nejen ukazují ale i berou a to i bez jakéhokoli krmení, David nahazuje s feederem asi do jedné třetiny šířky řeky, já chytám s děličkou na 13ti metrech. A ryby berou tam i tam - jeseni, kapři a cejni.

I u sousedů se něco vytahuje a za chvíli za námi přichází muž se skoro půlmetrovým jesenem ve vezírku, aby se zeptal, co je to za rybu. Sdělujeme mu, že jde o jelce jesena, který je ale v tuto dobu stále hájený. Muž se ještě zeptá, jestli nevíme jak jesen chutná a pak odchází rybu pustit (alespoň doufám, seděl za keřem a já ho extra nesledoval ...).
Jak postupuje čas, přestává doba poledního braní a ryby odplouvají neznámo kam. Sousední dvojice to balí a tak zůstáváme u řeky úplně sami. Vnadíme "ostrým" krmením od Mila, ale moc to nepomáhá, jen občas zdoláme kapra nebo jesena. Zlom nastane až po nastříhání rousnic a hnojáků, jejich zamícháním do hlíny a dopravením do řeky. Záběry pak přicházejí vcelku pravidelně, na první den je výsledek našeho snažení velmi slušný. Lovíme až do západu slunce, pak už nás ale od řeky vyžene nedostatek světla a dostatek komárů.

Další den se polední braní přesně opakuje, s tím rozdílem, že ryby stále zůstávají na našem místě a berou. Alespoň tedy na děličku, skutečně to funguje tak, že na každé vyrolování je na háčku ryba, hlavně cejni, občas kapr. Davidovi na feeder záběry nepřichází a tak zkouší boloňku s Cralusso Surfem, také to ale není ono. Mi se s děličkou stále daří a protože mě už začínají pobolívat záda, nabízím půjčení děličky Davidovi, ten ale nechce. Nakonec se mu ale vytrvalost se Surfem vyplácí a ryby najedou i na jeho místo a oba zažíváme parádní "chytačku". Odpoledne uběhne jako voda a s večerem přichází i mračna agresivních komárů, nereagujících na repelenty. Ti nás, celé doštípané, od vody doslova vyhánějí. Balení náčiní v onen večer je jedno z mých nejrychlejších v životě. Nicméně ničeho nelituji a jsem tento den velmi spojený, velmi střízlivým odhadem jsem nachytal minimálně 25 kg krásných ryb.

Den poslední se liší tím, že do auta už nakládáme všechny naše věci, protože se z ryb do penzionu nechceme vracet a jet už přímo domů. Nakonec ale stejně na penzion ještě musíme, samozřejmě jsme tam zapomněli pár věcí a hlavně si vyzvednout koupená vína, protože nemáme to srdce nechat je celé odpoledne v rozpáleném autě.
A také se nám poslední den změnilo počasí. Ne teplota ani oblačnost, ale začalo foukat. Poměrně silně a i v poryvech, takže udržet děličku v klidu se daří jen částečně a tomu odpovídá i menší počet záběrů. Navíc jsme mírně nervózní z nadcházející cesty domů a to rybářskému soustředění také nepřidá. A tak je poslední den z hlediska počtu ryb překvapivě nejhorší. Nakonec už kolem půl šesté odpoledne balíme, vyzvedáváme si víno a míříme domů.

Jak zhodnotit celý výlet? I přes extrémní výskyt komárů a nepříliš úspěšný poslední den patří tato výprava do té lepší skupiny. A konečné resumé: žádné ryby jsme neměřili, ale reálným odhadem měl největší chycený cejn cca 60 cm, kapr 55 cm, jesen 55 cm. Kromě těchto 3 druhů jsem ještě já chytil jednoho 25 cm okouna a David jednoho hrouzka. Celkový počet ryb, ulovených námi oběma dohromady bych tipoval na asi 80 až 90 kusů, a to je myslím moc pěkné.

Další "pálavskou" výpravu plánujeme někdy přes prázdniny, podle letitých zkušeností bere ryb méně ale zato větších velikostí. Už teď se těšíme. O průběhu zde zase samozřejmě poreferuji. Nashledanou!